Fascinantna i kvazienciklopedijska kulturna istorija onostranog sveta, od paleolita do danas
Ova knjiga vodi čitaoca na fantastično putovanje kroz širok spektar kultura i tradicija kako bi ispitala fenomen ekstatičnih vizionarskih iskustava – od sumerskog Gilgameša i taoističkih besmrtnika, do maštovite fikcije Horhea Luisa Borhesa.
Kulijanuovi opisi egipatskih putovanja posle smrti, kineskih duhova, iranske ekstaze, grčkog vračanja i jevrejskog misticizma navode nas da iznova razmislimo o raspravama o duhu, materiji i pojavama, raspravama koje su se vodile od Berklijevog do našeg doba – doba naših „činjenica“ o fizici, matematici, opažanju i konvencijama mišljenja.
Dugo su, na primer, istoričari religija pokušavali da pokažu kako je verovanje u seobu duša došlo u Grčku iz Indije, pa su ga tu prihvatili orfičari, pitagorejci i docnije Platon. Međutim, isto verovanje susreće se i među afričkim, severnoameričkim i južnoameričkim narodima, kao i u Sibiru, Okeaniji i Melaneziji. Kulijanu je zapravo smatrao da su svi ti narodi, nezavisno jedni od drugih, ali na osnovu sličnih operacija uma, došli do ideje o podvojenosti duše i tela i slobodnom kretanju duša iz tela u telo.
Svojim originalnim istraživanjima, Kulijanu na jednom mestu obuhvata diskurzivna znanja nauke i mističku imaginaciju religije, magije i alhemije i na jedinstveni način pruža sveobuhvatan obilazak onostranih putovanja, uobičajenih od pamtiveka među šamanima, vračevima i vešticama, ilustrujući tako njihovu povezanost sa modernim fenomenima kao što su izmenjena stanja svesti, vantelesna iskustva i iskustva bliske smrti.
Prevod sa engleskog: Slobodan Damnjanović
Svi koji ovde ulaze neka znaju: tu su radi putovanja do raja i pakla. U stvari, ovde počinju mnoga onostrana putovanja do neba, pakla, raja, čistilišta, limba, lavirinata, usputnih stanica, unutrašnjih predela i drugih svetova.
• • •
Složeni proces interakcije između ljudskih umova omogućava nam da u verovanjima koja mnogi od nas još uvek zastupaju opazimo skrivene korene koji sežu do paleolita, a možda i dalje, do zore Homo sapiensa. Putovanja u druge svetove izgleda pripadaju ovoj klasi verovanja i spadaju u najčvršće i najžilavije tradicije čovečanstva.
• • •
Na prvom mestu, mi postojanje zamišljamo u dvodimenzionalnom prostoru Ravna bića sa ravnim oruđima [...] mogu da se kreću po ravni. Za njih izvan ove ravni ništa ne postoji: ono što ona zapažaju da se događa njima i drugim ravnim stvarima jeste sveobuhvatna stvarnost njihove ravni.