Sreten Petrović, jedan od vodećih jugoslovenskih i srpskih estetičara i filosofa kulture, ne posustaje u odbrani autonomije i vrednosti (estetske) umetnosti – sa stanovišta svoje ontologije stvaralačkoga čina i metaestetike kao kritičke estetike.
U tome nastojanju, napisao je, između ostalog, i svojevrsnu trilogiju o stanju savremene umetnosti i estetike. Prva studija iz troknjižja, Estetika u doba antiumetnosti, pojavila se 2016. godine; druga, Estetika i doživljaj: ljubitelju umetnosti i lepote 2019. godine; a sada je pred posvećenim, estetskome, umetnosti i estetici naklonjenim čitaocima i studija Estetika i progres: trajnost vrednosti umetničkog dela (završena 2021). Sve tri – u izdanju Derete.
Pred sobom imamo studiju kojom se zaokružuje veliki Petrovićev projekt odbrane estetskoga i umetnosti od antiumetničkih teorija i odgovarajućih antiumetničkih praksi. U njoj su analizirane pomenute teorije; njihovome progresističkom istorizmu, koji se neopravdano proteže na sferu umetnosti, polemički su suprotstavljeni gledište kritičke estetike i kriterijum trajnosti dela; najzad, uz čitav niz direktnih osporavanja vrednosti, pa i persifliranja pojedinih preduzeća savremene umetnosti, izvršena je i jedna geo-kulturalna analiza regionalne geneze i difuzije ovih estetika i umetničkih praksi.
Ogromno je estetičko i estetsko iskustvo u temeljima ove Petrovićeve studije, kao i čitavoga višeknjižja, a krase je i neskriveni umetnički senzibilitet, obelodanjene estetske preferencije i potpuna kritička i polemička otvorenost. Nema estetičkih tabu-tema za našega autora. Ne znamo koja je Petrovićeva knjiga najznačajnija u njegovoj estetičkoj produkciji, ali je sigurno da će ova, sa svojim dvema tematskim prethodnicama, imati važno mesto u srpskoj estetici, pa i u našoj široj estetičkoj i opštoj kulturi.
(Iz pogovora prof. dr Dragana Žunića)