Ova monografija predstavlja izuzetan originalan doprinos naučnoj misli o izvođačkim umetnostima na srpskom jeziku, ali njen domet je i mnogo širi. Kao nekadašnji student čuvenog pedagoga i pijaniste Leona Flajšera, Aleksandar Serdar je u svojoj knjizi uspeo da grupiše najvažnije elemente u interpretaciji muzike, koji podrazumevaju melodiju, harmoniju i vreme. U knjizi su u potpunosti prikazane tekovine učenja jedne velike pijanističke škole koja vodi poreklo još iz 19. veka i koja je, preko Leona Flajšera, došla do Serdara, a on je na analitičan i inteligentan način uspeo da je sistematizuje u svojoj knjizi.
Jasminka Stančul, pijanista, redovni profesor
Univerzitet za muziku i izvođačke umetnosti, Beč
Monografija predstavlja izuzetan doprinos nauci i jedinstveno delo u našoj sredini, jer se bavi najneuhvatljivijom, a ipak najznačajnijom oblasti za sve izvođačke umetnosti – interpretacijom. Redovni profesor Aleksandar Serdar jedini je srpski pijanista koji se školovao kod uglednog američkog pijaniste i pedagoga Leona Flajšera, naslednika pijanističko-pedagoške škole Artura Šnabela. Serdar je, dakle, jedini direktan nastavljač ove pijanističko-pedagoške „dinastije” koja vodi poreklo još od legendarnih pijanista Antona Rubinštajna i Teodora Lešetickog. Serdar najpre pruža istorijsko istraživanje o razvoju ove pijanističke škole, a potom sistematično prenosi stečena znanja i iskustva iz domena interpretacije muzičkog dela, stečena tokom tridesetogodišnje umetničke karijere.
Katarina Tomašević, muzikolog, naučni savetnik
Muzikološki institut SANU, Beograd
Svoju punu posvećenost profesiji umetnika, pijaniste i pedagoga Aleksandar Serdar još jednom potvrđuje odlukom da se upusti u odgovoran i zahtevan posao formulisanja bazičnih principa pristupa interpretaciji. Njegova nova knjiga, Umetnost interpretacije, posvećena je mladim pijanistima, kao i kolegama pedagozima. Autor na sistematičan i logičan način uvodi svog čitaoca u svet složenih, međusobno prožetih umetničkih principa na kojima počivaju temelji profesionalizma. U knjigu je pretočeno bogato višedecenijsko iskustvo vrhunskog umetnika i izvanredno uspešnog pedagoga, ogromno znanje sticano tokom školovanja, a potom i bogate umetničke karijere soliste i kamernog muzičara, kao i kroz intenzivan pedagoški rad. U želji da osnove profesionalizma učini razumljivim, Serdar je posvećeno prišao realizaciji svog poduhvata da pregledno i jasno predstavi osnovne postulate na kojima počiva interpretacija muzičkog dela. Njegova knjiga nije zbir kanonskih normi koje se autoritarno nude, već skup razložnih, na primerima dobro ilustrovanih tumačenja bazičnih principa interpretacije muzičkog teksta, čije usvajanje je nužan preduslov za formiranje profesionalca. Bez poznavanja, usvajanja i korišćenja znanja o kojima Serdar piše, mladi pijanista ostaje bez istinskog profesionalnog temelja i ne može razviti svoj umetnički potencijal. Objašnjavajući da je poznavanje i primena niza profesionalnih standarda nužan preduslov za postizanje krajnjeg cilja – spremnosti i sposobnosti da se izrazi individualnost umetnika – Serdar znalački, pažljivo, sistematično i sugestivno svog čitaoca vodi kroz te lavirinte znanja, jasno postavljajući smernice i objašnjavajući tajne pristupa muzičkom delu.
Sonja Marinković, muzikolog, redovni profesor, FMU, Beograd