Prvi roman nigerijsko-američkog književnika Tedžua Kola mogao bi da bude vodič: kako laganim korakom potpuno utisnuti grad u svoj život. Na prvi pogled, konstrukcija je sasvim jednostavna. Početkom završne godine stažiranja na psihijatriji, Džulijus počinje da izlazi u večernje šetnje. Pripovedajući u prvom licu, sakuplja krhotine onoga što vidi i čuje, produbljuje ono o čemu razmišlja i suočava se sa sećanjima koja iskrsavaju dok hoda ulicama Njujorka. Kao na fotografijama, otkriva nove svetove. Priča se otvara stranicu po stranicu, sloj po sloj i pri svakom novom čitanju nudi drugačiji miraž. Na prvi pogled, pažnju nam privlače pravi uglovi i paralelne linije koje drže grad na okupu. Ali, dok pratimo Džulijusov korak, perspektive se produbljuju. Vreme i prostor dobijaju nove dimenzije. Čitalac upija takav svet kao Džulijus Njujork.
Otvoreni grad je opčinjavajući, snoliki roman – poetična meditacija o ljubavi, nacionalnom identitetu, rasi, slobodi i gubitku – koji su mnogi uporedili sa Zebaldovim romanima. U pitanju je suptilna studija karaktera koja je proglašena za najbolju knjigu godine u dvadeset časopisa kao što su Njujorker, Ekonomist, Njuzvik, Los Anđeles tajms, Boston Gloub.
Prevod s engleskog Alen Bešić
Možemo slobodno reći da je ovo jedan od najimpresivnijih debija u novijoj književnoj istoriji (...) Jedna od velikih knjiga o Njujorku, ali i o prostoru, jeziku i pamćenju.
Aleksandar Hemon
Prikaz romana, autora Miljenka Jergovića