Opis:
Niko pouzdano ne zna kako i kad su nastali ovi tekstovi… Lažem! Zna se tačno u minut, a i kako, a i zašto. Ali misterija prodaje knjigu. Najprodavanija knjiga svih vremena ceo svoj marketing već dve hiljade godina zasniva na mističnom poreklu. Ovo je mnogo manje misteriozno. Zapravo, nije uopšte. Ovo što držiš u rukama, ili si našao skenirano u pdf fajlu na netu i drpio, što je potpuno u redu, kolekcija je tekstova rubrike Know How koji su se nalazili u časopisu CKM. Mesečnik je izlazio nepunih dvanaest godina i neskromno, a tačno, tvrdim da je bio vrhunac južnoslovenske periodike zajebantsko-pametnjakovićko-raskalašnog tipa. Taman je zajahao poslednji talas štampane periodike uopšte. Na njemu je odsurfovao pravo u legendu.
CKM su proizvodili zaista specijalni ljudi. Svi do jednog moji prijatelji. Bili i ostali. Neću previše slagati ako kažem da je svaki broj ovog mesečnika pravljen kao album pank rok benda. Kancelarije redakcije bile su kao prostorije za probe. Mi smo se ponašali kao na probama benda. Pilo se, jelo i radilo sve ono što se radi na probama rok benda, ali bi oko svakog dvadesetog u mesecu u štampariju velikim čudom bio poslat završen časopis od nekih sto dvadeset stranica, od kojih je bar osamdeset bilo vrhunsko štivo. Bili smo rok zvezde novinarstva, a redovi privlačnih devojaka punili su hodnike… naše mašte.
Baš kao što ploče treba staviti na gramofon dosta posle vremena u kojem su izašle, tako i pismene uratke valja podvrgnuti testu i videti da li mogu da stoje sami za sebe i jesu li pametni i smešni. Mene su ubedili da Know How jeste i da bi bilo lepo, te korisno, povaditi jednu Greatest Hits kolekciju i surovom selekcijom to spakovati u knjigu. I evo je!
Know How je nastao kao moj pokušaj adaptiranja poljskih tekstova koje smo dobijali uz bezobrazno skupo plaćenu licencu CKM. Dosmešniti poljskog zajebanta koji u 3D studiju štancuje fazone može samo div junak. Srećom, taj sam! Još većom srećom, brzo sam shvatio da je bolje da se okanem ćorava posla i Know How počnem da pravim kao 100% naš proizvod. Moj tekst i originalne ilustracije. Koje prate tekst, a ne obrnuto. Satirični vodič kroz život, parodija na savete koji sadrže brza rešenja za manje-više ozbiljne probleme.
Neke stvari su jednostavno predivno balansirana hemijska reakcija. Know How je upravo to. Tekst i ilustracije nisu delo istog uma, ali su najbliže tome (koliko je moguće). To je zato što sam ja pisao, a Ljuba crtao. Ceo uspeh i popularnost ove rubrike zapravo je potpuni sklad teksta i slike. Znao sam da će svaki tekst, bez ikakvih, ili uz minimalne dodatne instrukcije, dobiti ilustraciju kao iz moje glave, samo sa mnogo više crtačkog talenta. Ne sećam se da sam bilo kad imao potrebu da nešto na pristiglim crtežima menjam. Jedino sam u 99.6% slučajeva imao želju da ilustratora zadavim jer je ilustracije predavao dvanaest dana nakon izlaska časopisa na kioske.
I dan-danas ne sme da prošeta delom grada u kojem je štamparija…
U ovom zborniku tekstove smo podelili u nekakve tematske celine, ali to je sve dosta labavo i više je služilo da lepo izgleda. Postoji ukupno oko 120 Know Howova, a u ovoj knjizi je najboljih 52. Porazna činjenica da se (ovde) skoro ništa ne menja, učinila je da Know How i te kako prolazi test vremena. Sa zadovoljstvom konstatujem da je Know How mnogo više London Calling, a mnogo manje prvi album Vanille Icea…
Novi Sad, Jun 2022.
Daško Milinović